Učitelé, kterých se povinnost týká, studují například akreditované obory víkendového pedagogického studia na hodonínském Evropském polytechnickém institutu (EPI). „Lidé se hlásí především do programu všeobecně vzdělávacích předmětů a předmětů druhého stupně. Zvýšený zájem jsme zaznamenali už od léta, kdy začal platit daný zákon. Takže nejvíce studentů nastoupilo v září a říjnu. Další budeme přijímat tento měsíc," uvedla prorektorka pro strategii, inovace a kvalitu ve vzdělávání EPI Iveta Hashesh.

Zákon z roku 2004 ukládá pedagogům na mateřských, základních a středních školách, aby měli k 1. lednu 2015 učitelství vystudované nebo ho v té době minimálně studovali. Výjimku mají učitelé starší pětapadesáti let s dvacetiletou praxí, rodilí mluvčí a odborníci. Bez ní by museli ve školách skončit.

Výjimka
Učitelé, kterým je více než 55 let a mají za sebou delší než dvacetiletou praxi, rodilí mluvčí, kteří vyučují cizí jazyk, umělci, trenéři a odborníci v oboru, kteří učí na poloviční úvazek.
JM kraj (15 868 učitelů): 8,7% bez kvalifikace, 3,3% studující, 1,9% předpoklad zahájení studia

Zpět do školních lavic poslal některé své zaměstnance například ředitel Středního odborného učiliště Kyjov Zdeněk Lukeš. „Všichni, kteří nemají příslušný stupeň vzdělání, si jej již doplňují. Učí u nás také lidé, na které se podmínky na doplnění kvalifikace nevztahují," informoval Lukeš.

Podle jeho slov kantoři studují nejčastěji v Brně, Olomouci a právě na hodonínském EPI. „Každoročně se od nás průběžně vzdělává kolem deseti pedagogů," doplnil Lukeš.

Potřebné vzdělání navíc od prvního ledna musí mít také každý výchovný pracovník vykonávající zájmové činnosti v mimoškolních zařízeních, třeba vedoucí kroužků, lektoři na táborech či soustředěních všech typů.

Proto se asi pětadvacet externích pedagogů volného času z Domů dětí a mládeže (DDM) na Hodonínsku zúčastní prezenčního kurzu, kde potřebná razítka získají. První část začíná dnes a končí v neděli. Pokračovat bude příští víkend. „Přednášky se uskuteční v městském DDM Kyjov, který je hostitelem kurzu. Organizační a lektorskou část zajišťuje DDM Strážnice," uvedla mentorka a lektorka projektu Marcela Zemánková.

Za čtyřicet hodin se podle ní účastníci seznámí s pedagogickým procesem, osobností učitele, cílovými skupinami i volným časem. „Ke zdárnému splnění kurzu musejí složit závěrečný test, vypracovat práci a získané vědomosti přednést před odbornou komisí," vysvětlila Zemánková.