Po Petrovu či Sudoměřicích se nejspíš kvalitnějšího zázemí dočká i Baťův kanál ve Veselí nad Moravou. V tamním přístavu může už za rok vzniknout sportovně – rekreační centrum. Vše ale záleží na tom, jestli budou peníze.

„Jde o společný projekt provozovatele přístavu na Baťově kanálu ve Veselí nad Moravou, naší společnosti a města, který reaguje na výzvu ministerstva pro místní rozvoj. To podporuje rozvoj cestovního ruchu u nás. Tato dotace má pak přímo podpořit podnikatele v cestovním ruchu,“ uvedl ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek.

Tím hlavním, co má projekt do Veselí nad Moravou přinést, je zcela nové zázemí tamního přístavu. Kromě komfortnějšího sociálního zařízení, které nabídne sprchy, ale i bezbariérový přístup na ně i toalety, se návštěvníci dočkají také nové půjčovny kol.

„Počítáme i s cykloservisem a dílnou na motory a lodě, která bude v areálu přístavu. Rozšířit chceme také dětské hřiště. Zatím je na něm jen jedna skluzavka, což není zcela dostačující. Přibýt má šest dalších prvků,“ uvedla provozovatelka veselského přístaviště na Baťově kanálu Hana Habartová.

Turistům i místním

Jak ale uvedla, komfortnější zázemí nebude určené pouze vodním turistům, kteří do Veselí připlují. Využívat ho budou moct i Veselané.„Jde o program, zaměřený na rodiny s dětmi, starší lidi a handicapované. Pro všechny tyto skupiny rozšiřujeme stávající služby. Například už nyní mohou cestovat na lodi Danaj také lidé na vozíku. Bezbariérovou máme také terasu v přístavu a přízemní apartmány v penzionu. To vše je vhodné jak pro starší lidi, tak i pro vozíčkáře a rodiny s dětmi,“ doplnila Habartová s tím, že pokud se podaří dotaci získat stavět a upravovat se začne na podzim letošního roku.

Hotovo by pak bylo přibližně na jaře roku 2013. O tom ale rozhodne právě ministerstvo, které na projekty poskytuje dotaci ve výši padesáti procent. Nové sociální zázemí, hřiště či cykloservis mají vyjít na pět milionů korun. „Výhodou našeho projektu je, že jsme měli cíle hotové ještě před tím, než se projekt vyhlásil. Věřím tomu, že nám to vyjde,“ doufá Habartová.

Přístav ve Veselí nad Moravou ale nebude jediným místem na Baťovu kanálu, kde se turisté dočkají změn.

Za více než dvaadvacet milionů korun, které na unikátní vodní cestu putují ze Státního fondu dopravní infrastruktury, vznikají nová přístaviště na sudoměřickém Výklopníku, stání plavidel ve Strážnici a přístaviště ve Spytihněvi.

Se stavbou se na všech třech místech začalo už v listopadu loňského roku. Ve Strážnici má přístaviště, postavené v roce 2004, doplnit stání plavidel ve formě dřevěných lávek a kovových tyčí v břehu kanálu.„Celková délka nového zařízení přesáhne sto sedmnáct metrů a pro uvazování plavidel se počítá s devíti pacholaty a osmnácti rohatinkami. Stání ve formě svislé štětovnicové stěny na levém břehu Baťova kanálu zpřístupní zájemcům celkem pět schodišť,“ uvedla tisková mluvčí společnostiPovodí Moravy Veronika Slámová.

Bezbariérová přístaviště pak vznikají v Sudoměřicích. Nové molo bude třístupňové a na délku bude mít pětačtyřicet metrů. Na šířku pak metry tři. Mezi jednotlivými stupni budou přechodné rampy. „Hlavní opěrnou konstrukci tvoří opět ocelová štětová stěna,“ vysvětlil vedoucí vodní cesty Povodí Moravy Čestmír Daňhel.

Baťův kanál je oblíbeným turistickým cílem. Vloni tuto unikátní vodní cestu, která vznikla mezi lety 1936 a 1938 navštívilo na pětašedesát tisíc turistů.