O víkendu si vyrazit na výlet na sudoměřický Výklopník, půjčit si loďku, opéct špekáček, dát si pivo a nemuset se omezovat jen jízdou vlastním autem? Tak to už není jen sen. Obec Sudoměřice plánuje u technické památky Výklopník železniční zastávku. Ta má k Sudoměřicím přitáhnout víc vodáků a turistů, kteří si chtějí od auta odpočinout, ale i škol.
„Mít zastávku přímo u Výklopníku znamená kvalitnější přístup pro vodáky, kteří potřebují dopravit lodě. Železnice je pro takovou přepravu totiž nejlepší,“ sdělil starosta Sudoměřic Stanislav Tomšej. A ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek rozvinul myšlenku dál. Podle Bártka totiž není plánovaná zastávka přínosem pouze pro obec Sudoměřice, ale pro celý Baťův kanál. „Myšlenka je taková, že u Sudoměřic bude dopravní terminál, který propojí vlak, lodě, cyklisty i pěší, což je přínos i pro celý region,“ uvedl Bártek.
Starosta Tomšej má představu, že směrem od železniční trati k Výklopníku vznikne příjezdová rampa, sloužící k přepravě jak vodákům, tak i cyklistům. Přibližně čtyřmetrovou rampu doplní i vlaková zastávka z cihel, postavená v duchu Baťových domků. Podle starosty vše vyjde maximálně na čtyři miliony korun. „Od úřadu už máme zastávku povolenou. Přichystaná je už i zjednodušená projektová dokumentace. Teoreticky můžeme začít stavět,“ uvedl Tomšej. V momentě, kdy obec vyřeší všechna povolení, přijde na řadu vedení Baťova kanálu. To začne shánět peníze. „Zkusíme oslovit kraj. Nemůžeme ale počítat s tím, že od něj získáme celou částku. Proto budeme peníze shánět i přes místní akční skupinu,“ dodal Bártek.
Že by turisté vlakovou zastávku přivítali, slýší od nich už několik let provozovatel sudoměřického přístavu Zdeněk Fojtík. Podle něj lidí, kteří na výlet vyrážejí vlakem, stále přibývá. „Musím je vždy odkázat do Sudoměřic, které jsou od Výklopníku vzdálené tři kilometry. To se loď celkem pronese. Většinou to řeší tak, že se vrátí do Strážnice a k převozu na nádraží si vezmou třeba taxík,“ popsal běžnou praxi Fojtík. Ten si plán na železniční stanici pochvaluje. Sudoměřice jsou totiž jediným místem na Hodonínsku, kde se železnice s Baťovým kanálem přímo protíná. „V momentě, kdy k nám lidé přijedou na dva dny, neomezí je to, že by museli řídit vlastní auto. Kdyby si dal mužský pivo, musí za něj zase řídit třeba manželka, což je prostě omezení,“ uvedl Fojtík.
Podle něj přitáhne zastávka k Sudoměřicím i více škol. „Školní autobusy k nám za špatného počasí nechtějí zajíždět. Paradoxně přitom jezdí vlak kolem,“ argumentoval Fojtík.
Zastávka však nebude fungovat celý rok, ale pouze přibližně pět měsíců. „Předpokládáme, že pokud vznikne, bude v provozu v období rekreační plavby. Zřejmě využijeme i možnost zastavení na znamení,“ uvedl ředitel společnosti Kordis JMK Jaromír Holec.