Od ledna začalo vyrábět na několika druzích vína etikety s Braillovým písmem. Novinka je k dostání ve čtyřech obchodních řetězcích.

„Ve vinotéce je vždy nějaká obsluha, která může s výběrem poradit. V supermarketech ale tato možnost často není. Podobné etikety jsme viděli u zahraničních vín a uvědomili jsme si, že něco podobného u nás chybí," uvedla k novince marketingová ředitelka blatnického vinařství Monika Kořínková s tím, že ročně vinařství vyrobí kolem dvě stě padesáti tisíc speciálních lahví.

Blatel proto neváhal a podle manuálu vytvořil, jak by měly etikety vypadat. O jejich grafickou podobu se pak postarala tiskárna Lelka z Dolních Bojanovic. „Etikety s Braillovým písmem děláme už dlouho. Jejich příprava není nějak zvlášť časově náročná, záleží na grafickém motivu či materiálu," sdělil za podnik Vojtěch Lelka.

Na etiketách je kromě odrůdy vyražena Braillovým písmem také barva vína. Nevidomí tak jednoznačně poznají, zda si vybírají víno bílé, červené nebo růžové. Jasno mají nyní i v tom, jestli kupují Muškát, Merlot nebo Sauvignon.

Každá vinná etiketa je navíc potažena holografickou folií, do které je v několika barvách vyražena stopka u hroznu. „Tento motiv budí při různých úhlech pohledu dojem, že hraje barvami duhy. Proto jsme také pruhy na etiketách jednotlivých odrůd vytvořili v sedmi duhových barvách," vysvětlila Kořínková z Vína Blatel.

Láhev Merlotu má například červený pruh, Sauvignon nebo Chardonnay zase žlutý. Muller či Muškát jsou označené zeleně. „Víno mohou nevidomí standardně pořídit od sta korun, v akci stojí dokonce necelých sedmdesát korun," dodala k ceně Kořínková.

Braillovo písmo v současnosti usnadňuje život stovkám nevidomých a slabozrakých lidí. Slepecké písmo se postupně stalo nenahraditelným zdrojem informací. Díky němu si lidé dnes mohou vybírat kromě vína například léky.