Podobně by se tak mělo stát i na železnici ze Ždánic do Uhřic. V prvním případě je situace optimističtější, práce by mohly začít už příští rok.
Pracuje na tom sdružení obcí Mutěnka, které tvoří Kyjov, Svatobořice – Mistřín, Dubňany a Mutěnice, kudy trať prochází. „Nebude to jen spojka nebo využití pro cyklisty z těchto čtyř obcí a měst. Plán je zaměřený především na cyklosturistiku, která se tady rozvíjí. Každý občan na jižní Moravě vidí, že tady jezdí hodně cyklistů a že lidé vítají turistiku za vínem,“ uvedl starosta Mutěnic Dušan Horák.
Výměna kolejí za asfalt je pro cyklisty ideální. Zaměřuje se na ni i Nadace Partnerství v projektu Greenways. „Existuje řada možností, jak s opuštěnými tratěmi smysluplně naložit – od zřizování muzejních železnic, přes velodráhy (šlapací drezíny), až po cyklostezky. Každý z uvedených způsobů má svá pro a proti, avšak žádný nenabízí tolik výhod jako cyklostezky,“ uvedl v jednom ze svých textů manažer projektu Luboš Kala.
Když Hodonínský deník zjišťoval možnosti dvou tras Kyjovska v roce 2006, nebyla změna na cyklostezky ještě možná. V obou místech ještě příležitostně fungovala nákladní doprava. To už dnes není pravda. „Plán Mutěnky je odvislý od zisku dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury, která by pokryla asi pětaosmdesát procent plánovaných nákladů. Všechno směřujeme k tomu, abychom opravdu mohli v jarních měsících příštího roku, pakliže dopadnou dobře jednání se Správou železniční a dopravní cesty o převodu těchto pozemků, zahájit práce,“ uvedl starosta Kyjova František Lukl.
V Kyjově by cyklistická trasa měla začínat u takzvaného Železňáku u areálu Šroubáren, navazovat by měla na síť již vybudovaných cyklostezek.
Ždánicko váhá
Cyklostezka místo kolejí je zajímavá i finančně. Pod kolejemi je už podloží natolik pevné a uježděné, že stačí v podstatě jen vytrhat koleje a položit koberec. Při tradičním stavění stezek i s podložím jsou náklady několikanásobně vyšší. Úsek z Kyjova do Mutěnic je dlouhý přibližně dvacet kilometrů a vyjde řádově na šedesát milionů korun.
O podobné využití opuštěné železnice usiluje i mikroregion Ždánicko. „Zástupci mikroregionu se vyjádřili, že na aktivity kolem trasy nemají peníze. Společně bychom ale mohli železnici využít ke zvýšení turistického ruchu,“ vysvětlila dříve předsedkyně Ždánicka Vlasta Mokrá. Mikroregion zatím ale nemá pohromadě dostatek podkladů, aby se definitivně rozhodl, zda do plánu v nejbližší době půjde nebo ne.