Řada řidičů ve čtyřapůltisícovém městě na zeleň před domem vjíždí autem, přestože tak porušují vyhlášku. „Raději, než by si otevřeli průjezd, tak vůz nechají venku na trávě nebo stát na silnici, kde překáží ostatním," přiblížil nešvar vracovský starosta Jaromír Repík.

Parkování mimo vyhrazená místa podle něj pak komplikuje údržbu. „Tráva, ve které jsou vyježděné koleje, se udržuje velmi špatně. Problémy vznikají také v zimě. Když v ulici stojí deset aut, tak není možné ani řádně odklidit sníh nebo cestu posypat," vysvětlil starosta.

Obyvatelům Vracova, kteří nemají možnost parkování na vlastní parcele, proto radnice již od roku 2012 nabízí možnost zažádat si bezplatně o souhlas k výstavbě odstavné plochy na pozemku obce. „Někteří lidé této nabídky již dříve využili, jiní stále vyčkávali. Po výzvě, kterou jsme nyní vydali, se tady ale už objevilo pár nových žádostí a lidé se chodí ptát," sdělila za vracovské majetkové oddělení Lucie Křiváková.

Dosud městští policisté za porušování vyhlášky místní řidiče nepokutovali, ale pouze upozorňovali, jak mají správně parkovat. „Nyní je daný termín třicátého srpna, do kterého by si místní měli zajistit vlastní parkování. A teprve potom přistoupíme k pokutám. Podle vyhlášky mohou dosáhnout výše až tisíc korun," sdělil strážník vracovské městské policie Stanislav Lunga.

Na problematické parkování se zaměřili i v Mikulčicích. Zde se nyní snaží najít nejvhodnější řešení. „Každá místní část obce je trochu jiná, takže to nemůžeme řešit všude stejně. Nejspíš nějak upravíme ulice na podélné stání, nebo nabídneme možnost vytvořit širší nájezd k domu," sdělil mikulčický starosta Jan Vlašič.

Také v Hodoníně nyní kvůli zabírání zelených ploch vytváří nová parkovací místa, a to v městské části Bažantnice. Ve Veselí nad Moravou v minulém roce vytvořili nájezdy k domům na hlavní silnici.

Nárůst problémů s parkováním potvrzuje i krajský radní pro územní plánování Antonín Tesařík. „Počet aut neustále roste. Na jednu domácnost dnes připadají i dvě až tři auta a obce se tomu musí přizpůsobit. Jinak vzniká problém právě s divokým parkováním," řekl Tesařík. To obecně upravuje zákon o provozu na pozemních komunikacích. Vedení obcí si ho však vlastními vyhláškami mohou přizpůsobit svým individuálním podmínkám.

DOMINIKA FLORIÁNOVÁ