Také vodní skútry se mohou dostat dál než dřív. „Známý z Polska se o změnách dozvěděl, a hned se ptal na situaci a zajímavosti na řece Moravě," řekl provozovatel hodonínského přístaviště U Jezu František Ondruš.

Nové možnosti se podle něj naskytly mládeži ve věku mezi patnácti a osmnácti lety. Ta totiž může bez průkazu řídit na vodních cestách malé plavidlo s vlastním strojním pohonem do čtyř kilowattů.

Ovšem za předpokladu, že jeho celková hmotnost nepřesahuje včetně dovoleného zatížení jednu tunu. „Myslím, že je to pro mladé velice zajímavé a jde o nádhernou zábavu, kterou si může vyzkoušet už například sedmnáctiletý kluk, jenž si zhruba za dvacet tisíc pořídí nějakou loďku. Dříve měli tuto možnost do pěti kilowattů jen dospělí," porovnal hodonínský kapitán.

Plnoletí nyní mohou plout ve výtlačném režimu a maximální rychlosti až patnácti kilometrů za hodinu.

Další změna se týká už těch, kteří nějaké oprávnění mají nebo si je teprve pořídit chtějí. Novela zákona podle informací SPS například umožňuje skútrům v průběžné plavbě plout na všech vodních cestách, kde to lodě se spalovacím motorem nemají omezené nebo zakázané. Na jihu Moravy se to týká jen Nových Mlýnů II v Břeclavském okrese, na Hodonínsku pouze úseků Veličky do Javorníku či Kyjovky do Koryčan.

Pokud řidič chce se skútrem skákat a dovádět, může si akrobatické kousky vyzkoušet ve vymezené vodní ploše. Stejně je stále omezené vodní lyžování. „Musí mít svoji trasu, která musí být vyznačená, osazená bójkami, povolená a má také provozní řád, kdy se na ní může jezdit. Taková nejbližší je nad Bělovským jezem u Kroměříže, ale zatím není propojená s Baťovým kanálem," vysvětlil ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek.

I přes toto omezení se podle Ondruše nabízejí nové možnosti pro řeku Moravu i pro celý cestovní ruch na Hodonínsku. „Bohužel zatím pro tento typ turistů chybí hustější infrastruktura, kde by si mohli uschovat loď, najíst se, sehnat nocleh či načerpat palivo," uvedl provozovatel hodonínského přístaviště.

Zároveň upozornil na to, že problémem je také nedostatečné značení pro vodáky. „Je tady jediná značka, zákaz proplutí jezu. Chybí označení pro mělčiny, proudy, kudy se dá plout, cedule by si obzvláště zasloužily meandry," myslí si Ondruš.

Jak uvedla Gabriela Tomíčková z Povodí Moravy, mezi Veselím nad Moravou a Hodonínem není souvislý splavný úsek. „Řeka Morava je při křížení s Baťovým kanálem značená plavebními znaky se zákazem vplutí, dále jsou plavební znaky osazené na Moravě v okolí Hodonína a také na Baťově kanále. Informační tabule jsou spíše technického rázu, vyloženě turistické přibližující informace o regionu či chráněném území nedáváme, ani to neplánujeme," uvedla mluvčí Povodí.

Podle Bártka Baťův kanál zatím kvůli novým vyhláškám boom návštěvníků nezažívá. „Většina návštěvníků si lodě, jejichž řízení jim nyní zákon dovoluje, pronajímá v půjčovnách, v nichž to bylo umožněné už před vyhláškou," dodal ředitel.