Upozorňují na rychlý postup rezortu a nedostatečnou informovanost. „Je konec ledna a nevíme nic my, ani běžné základní školy. Zatím fungují jenom pracovní verze vzdělávacích programů. Je to strašně narychlo," řekla ředitelka hodonínské Mateřské a Základní školy na náměstí Bohuslava Martinů Hana Jurečková.

Toto vzdělávací zařízení navštěvuje sto dvaatřicet dětí. Sto z nich patří do praktické základní školy, to znamená pro děti s lehkým duševním postižením. Dvaatřicet žáků se vzdělává na speciální základní škole, která pomáhá těm s těžšími mentálními handicapy. „Děti, které jsou 
u nás a mají potvrzené mentální postižení, ve většině případů zahájily vzdělávání takzvaně v běžném proudu. Tam se jim nedařilo, nezažily pocit úspěchu, uspokojení a často se i trápily. Jen málo dětí jde 
k nám do první třídy," vysvětlila ředitelka.

Sama není zastánkyní ani odpůrkyní začleňování. „Pokud je možné děti integrovat, například ty s tělesným či smyslovým postižením, tak 
v tomto případě je přínos jednoznačný. U dětí s mentálním postižením bych k tomuto přístupu byla opatrná. Zachovala bych možnost volby," přiblížila svůj názor Jurečková.

Do konce května má vedení praktických a speciálních škol informovat zákonné zástupce dětí o změnách. Ti však u nich nezískali velké sympatie. „Z jejich reakcí vyplynulo, že s přeřazením dětí do běžných základních škol nesouhlasí. Se všemi rodiči jsme ale ještě nemluvili. Nesetkal jsem se zatím se žádným, které by 
s přeřazením souhlasil," řekl ředitel kyjovské Mateřské a Základní školy Za Humny Petr Petráš. Ten má na starost padesát dětí s lehkým mentálním postižením a šestatřicet se středními a těžkými duševními nedostatky.

Redakce Hodonínského deníku Rovnost zjišťovala názory rodičů na začleňování také v ulicích Hodonína. „Kladem je, že se děti dostanou do běžného života. Na druhou stranu mám strach, že žáci na základních školách jsou krutí, může se objevit šikana. Z toho bych měla jako rodič obavy," řekla matka dvou dětí Lucie Kopecká.

Nyní však ministerstvo školství vydalo vyhlášku, která dává školám odklad až do září 2018. Stát školám zajistí peníze na asistenty a pomůcky. Pokud v tomto období kraje jako zřizovatelé škol nezvládnou zajistit potřebné pomůcky nebo asistenci, bude možné využít tříd se speciální podporou, napsaly Hospodářské noviny. „Máme dva roky na to, abychom zajistili, že jakákoliv škola kdekoliv v republice, kam přijde dítě s nějakou speciální potřebou, bude schopná zařídit to, co říká zákon. Myslím si, že dvouleté období je dostatečné," řekla pro zmiňovaný deník ministryně školství Kateřina Valachová. Tuto dobu také rezort využije k novému vyšetření postižených dětí.