„České dráhy pod různými záminkami odmítají přistoupit k vytvoření kupní smlouvy a žádost si přehazují s Regionální správou majetku a Správou dopravní železniční cesty," řekl Výleta. Podle něj ředitelství podniku nereagovalo ani na přímé výzvy. „Tříletá snaha je bez jakéhokoliv výsledku. Navíc jsme se za celou tu dobu nedozvěděli, kolik areál stojí," sdělil Výleta.

S tím však mluvčí Českých drah Katka Šubová nesouhlasí. „Naším zájmem je prodat všechny nepotřebné nemovitosti. Součástí kyjovské traťové distance je však podchod, který k provozu železnice využívá Správa železniční dopravní cesty. Ta se musí nejdříve domluvit se zástupci Kyjova, kdo se o tuto stavbu postará v budoucnu," vysvětlila Šubová. Podle ní začnou 
s Kyjovem o kupních podmínkách jednat okamžitě, jakmile se tyto dvě instituce domluví na údržbě podchodu.

„O tom, zda ho převezmeme my nebo se domluvíme na jiném řešení, stále jednáme. Pro dohodu jsme udělali maximum, teď je míč na straně provozovatele," popsal situaci kyjovský starosta František Lukl. Se současným vlastníkem se zástupci města sešli 
v polovině listopadu. Výsledky schůzky však nejsou zatím známé. „Dohodu lze uzavřít za různých podmínek, ale protože jednání dosud neskončilo, nemůžeme poskytnout konkrétní vyjádření," řekl Zbyněk Honys z odboru komunikace generální ředitelství Správy dopravní železniční cesty.

Jakmile tak České dráhy získají souhlas k prodeji od provozovatele železnice, nebude podle jejich mluvčí už nic bránit tomu, aby město budovy získalo. „Stanovíme cenu, kterou zatím nelze odhadnout a Kyjov může areál získat klidně i na začátku příštího roku," sdělila Šubová.

Vedení radnice vadí, že jim dráhy v minulosti nesdělily ani přibližnou cenu nemovitostí. Za ně je nyní ochotno dát odhadem dva miliony korun. „Je to podle nás zhruba odpovídající částka," řekl starosta Lukl, který dodal, že skutečnou cenu zatím lze jen odhadovat.

Než radnice prostory pronajme občanskému sdružení, musí jeho zástupci předložit návrh, jak chtějí provoz muzea financovat. „Budeme po novém uživateli požadovat plán, v němž doloží udržitelnost provozu," řekl Lukl.

Sdružení Omega plus podle slov jeho předsedy využije všech možností k sehnání peněz. „Požádáme o státní dotace, najdeme sponzory, zkusíme využít fondy, granty a další zdroje," potvrdil Výleta.

V případě pronájmu se musí shodnout i s fitcentrem Irongym, které má jednu z budov pronajatou od Českých drah. „Oba nájemci se musí na využívání budov domluvit," doplnil starosta.

Z plánu města byl provozovatel fitcentra Petr Forman překvapený. „Máme dlouhodobou smlouvu s Českými dráhami. O tom, že město chystá koupi areálu vůbec nevím," uvedl Forman.

Nové muzeum má připomenout hrdiny, kteří v okolí Kyjova bojovali proti fašistům. Místní jim tímto chtějí vzdát poctu a docílit toho, aby se na ně nepozapomenulo. Jeho součástí bude i vlakové muzeum, které podle nich v kraji chybí.

PETR GAL