Aktuální plány Správy železnic zahájení stavebních prací na náhradě rozvětvené přejezdu s tratí mezinárodního železničního koridoru posunují.

Podle nich minimálně ještě tři léta budou muset řidiči zastavovat u závor před přejezdem, který je poměrně vyhlášený délkou čekání. „Bývá to velká výhra, když jsou tady závory nahoře a člověk nemusí vůbec čekat. Jinak je to tady zdržovačka, deset, někdy i patnáct minut,“ přiblížil své zkušenosti Jan Fišman. Podobně vidí zdejší situaci také další řidič, Miroslav Blahúšek.

Stav silnice v Komenského ulici v Dubňanech na začátku roku 2024.
Stav Komenského ulice v Dubňanech je na kompletní opravu, silničáři ji chystají

Několikrát za měsíc tudy jezdí i Marek Mišík. „Někdy projedu hned, někdy čekám i deset minut. Kamarád má ale přesně vytypované časy, kdy tudy jezdí, aby zrovna závory kvůli průjezdu vlaků nebyly dole,“ řekl Mišík.

Železničáři ujistili, že s náhradou zmíněného přejezdu počítají. „Vzhledem ke komplikacím při schvalování změny územního plánu v obci Rohatec se ale v loňském roce nestihla projednat a schválit potřebná změna pro naši stavbu,“ informoval Deník mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Poprvé zamrznutý rozšířený přístav na Baťově kanále ve Strážnici, stav druhý lednový pátek roku 2024.
VIDEO: Led poprvé pokryl na Baťově kanále rozšířený přístav ve Strážnici

To potvrdil i rohatecký starosta Jarmil Adamec. „Komplikace se samotného přejezdu netýkají. Máme za sebou i veřejné projednání změny územního plánu, ale potřebujeme souhlasná stanoviska všech dotčených orgánů. Zatím je územní plán zablokovaný,“ nastínil starosta s tím, že pro odblokování je potřeba najít shodu dvou státních institucí v jiné záležitosti územního plánu.

Samotnou plánovanou náhradu za přejezd hodnotí s pohledu budoucnosti jako docela férové řešení. „Pro zklidnění dopravy na Kolonii půjde určitě o důležitou stavbu,“ podotkl Adamec.

Tanečník, choreograf a lektor tance Martin Prágr při debatě v hodonínské městské knihovně.
VIDEO: Tanečník ze StarDance Martin Prágr v Hodoníně, lidé zaplnili sál knihovny

Pětadvacet metrů dlouhý podchod má zároveň pro auta znamenat zaslepení silnice od Ratíškovic, ta zatím svádí přes Kolonii část řidičům z Kyjovska. Ti poté co projedou Rohatcem Kolonií, najíždějí na silnici I/55. Náhrada za přejezd by ve směru od Ratíškovic navedla šoféry u bývalé býkárny na novou plánovanou dvoukilometrovou silnici, která má vyústit na I/55 nad nadjezdem železniční trati Břeclav – Přerov.

Navíc železničáři počítají nejen s přeložkou, ale do budoucna i se zdejším napojením na dálnici D55. Naopak cyklistům a pěším současný směr spojení mezi Ratíškovicemi a Rohatcem Kolonií zůstane, k tomu získají bezpečný prostor pro přesun pod železnicí právě zmíněným podchodem.

Souhrnný dluh týkající se poplatků za svoz odpadu v Hodoníně přesahuje sedm a půl milionu korun. Snímek je ilustrační.
Dluhy za odpady v Hodoníně: přes sedm a půl milionu, dlužníkům hrozí až exekuce

Místním má navíc odpadnout hluková zátěž spojená se současnou zvukovou signalizací přejezdu. „Zatím pracujeme s celkovými investičními náklady ve výši 311,7 milionu korun podle schváleného záměru projektu, který vycházel z cen roku 2018. Tyto celkové náklady však dále zpřesní navazující projektová dokumentace a s ohledem na růst cen materiálů, inflaci a další vlivy již nyní předpokládáme jejich navýšení,“ uvedl mluvčí Správy železnic.

Ohledně dalších kroků železničářů bude ale zásadní vývoj na poli územního plánu obce Rohatec. „S ohledem na tuto situaci a současně na změnu stavebního zákona předpokládáme v letošním roce vypsání soutěže na zpracování projektové dokumentace pro společné povolení podle liniového zákona, avšak pouze za předpokladu schválení změny územního plánu,“ napsal Deníku Gavenda.

Současná podoba hlavního hřiště s tribunou a jejím okolím ve sportovním areálu U Červených domků.
Sportovní náměstí v Hodoníně začnou budovat letos. Fotbalistům chybí nové zázemí

Zároveň upozornil na to, že se tak bohužel posouvá i předpokládaný termín stavebních prací na přejezdu a v jeho okolí. „V případě hladkého průběhu schvalování a soutěží počítáme s pracemi v letech 2027 až 2028,“ dodal mluvčí Správy železnic.