Málo řidičů autobusů a kamionů. S tímto problémem se potýká řada dopravních podniků. Jenom Úřad práce v Hodoníně nabízí osmdesát pracovních příležitostí za volantem. V regionu už není výjimkou potkat za volantem autobusu ženu. „Nedostatek řidičů je obrovský. Dříve řidiče zajistila vojenská služba, kde se kluci naučili jezdit. Dnes už je to minulost. Tato práce je velmi zodpovědná a také nebezpečná,“ řekl ředitel Úřadu práce v Hodoníně Vladimír Šťáva.

Do dopravních podniků proto přijímají řidiče bez praxe, a to je podle Šťávy také kámen úrazu. Protože mladí řidiči nemají zkušenosti a mnohdy neznají své hranice. Zájemci o tuto profesi mohou přes úřad práce projít rekvalifikací a udělat si řidičský průkaz. „V současné době máme několik lidí, kteří zvolili tuto možnost a jsou mezi nimi dokonce i ženy. Ty si dělají rekvalifikaci na nákladní auto. Což je opravdu nezvyklé, aspoň v našem kraji,“ míní ředitel.

S úřadem spolupracuje jedna z hodonínských autoškol. „Momentálně zájem lidí poklesl, ale začátkem léta očekáváme nárůst,“ uvedl majitel autoškoly Květoslav Fašar. I přes to, že úřady práce platí řidičák a rekvalifikaci, je zájemců o tuto práci málo. To potvrzuje i ředitel ČSAD Kyjov Pavel Dufek.

„Nedostatek řidičů je. Proto je hledáme, kde se dá. Nabízíme jim stálou práci, důchodové připojištění, pravidelnou mzdu, sociální zázemí a jiné výhody. Obor silniční dopravy je v krizi, jednak v oblasti zákonů a také kvůli rostoucí ceně ropy,“ uvedl ředitel.

V Kyjově jezdí s autobusem i žena a ředitel to vidí jako normální věc. „Ve větších městech je to běžné. Je pravda, že v našem kraji je to rarita, ale nevidím v tom problém,“ míní Dufek. V ČSAD Hodonín zatím s počtem řidičů nemají problém. „Samozřejmě se změnila doba a po zrušení vojny je úbytek znatelný. Proto musíme lákat lidi jinými způsoby. Například pomocí různých slev a výhod,“ vysvětlil ředitel osobní dopravy ČSAD v Hodoníně Vladimír Röss.

Podle jeho slov je toto povolání jako každé jiné. „Možná je trochu zodpovědnější a nebezpečnější, ale i člověk, který jede osobním autem, má určitou zodpovědnost,“ poukázal Röss. Podobně jako v Kyjově i v Hodoníně už jezdí dva měsíce žena s hromadnou autobusovou dopravou. „Je šikovná a má k řízení vztah, zatím všechno zvládá a jsme s ní spokojení,“ dodává ředitel.