Po několikaletém lepení výmolů se cesta z Ratíškovic do Hodonína konečně dočká zbrusu nového kabátu. Se stavbou se má začít v létě. Na cyklostezku si kolaři ještě počkají.

Léta brázdí několikrát denně silnici mezi okresním městem a ratíškovickou pekárnou Petr Balažík. „Na to, jaký je na cestě provoz, tak je opravdu ve špatném stavu. Navíc je docela úzká. Problematické jsou zejména krajnice, takže se poměrně zle vyhýbá kamionům. Podobná situace je ale i mezi Ratíškovicemi, Dubňany a Mutěnicemi," posteskl si řidič rozvážející den co den pečivo. Podle něj je nejhorší úsek za první zatáčkou od Ratíškovic.

Zřejmě od června nebo července bude muset do Hodonína cestovat po objízdné trase přes rohateckou Kolonii. „Kromě autobusů bude mezi Ratíškovicemi a Pánovem úplná uzavírka. V dalším úseku se bude pracovat po polovinách," uvedl vedoucí technickosprávního úseku Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje (SÚS) v oblasti Hodonín Libor Olšák.

Vozovka se dočká opravy asfaltových vrstev a nové konstrukce v současnosti neúnosných okrajů. „Vytvoříme nezpevněné krajnice, pročistíme a obnovíme příkopy," upřesnil Olšák.

Současný špatný stav cesty znepokojuje vedení ratíškovické radnice. Místostarosta obce, Radim Šťastný, rekonstrukci vítá. „Silnice je v několika místech zlomená, při jízdě pak projíždějící vyhazuje, což je nebezpečné. Potěší nás, až bude opravená a bude se po ní jezdit tak dobře jak v Ratíškovicích, kde máme nový povrch od Baťovky až po Hájenku," řekl Šťastný.

Po skončení hlavních prací dělníci obnoví vodorovné značení. „V projektu počítáme také s připojením k obslužným cestám a se sjezdy," upozornil Olšák a dodal, že celková délka rekonstruované silnice přesahuje čtyři kilometry.

Předpokládané náklady jsou třicet milionů korun. Z pětaosmdesáti procent je pokryjí dotace z evropského fondu, zbytek zaplatí ze svého rozpočtu Jihomoravský kraj. „V současné době je v přípravě výběrové řízení na zhotovitele stavby," sdělil vedoucí technickosprávního úseku jihomoravské SÚS.

Začátek prací se dá očekávat v červnu nebo červenci tohoto roku. Za dva měsíce by pak mělo být hotovo.

Vzhledem k frekvenci oprav si budou muset vybrat jinou trasu mezi Hodonínem a Ratíškovicemi nejen motoristé, ale i cyklisté.

„Do práce zřejmě budu cestovat přes Rohatec. Párkrát jsem zkusil jet přes les, ale podklad je moc písčitý. Navíc bych vyjel u železničního přejezdu na silnici od Dubňan, odkud je to pak ještě kus cesty do města," přiblížil cyklistické varianty Jiří Kotásek z Ratíškovic.

Kolařům totiž stále chybí cyklostezka spojující čtyřtisícovou obec s Hodonínem. „Už neuvěřitelně dlouho vyřizujeme směnu pozemků Lesů České republiky s našimi obecními. Pak teprve můžeme zažádat o územní rozhodnutí, stavební povolení a nakonec o dotaci," vysvětlil ratíškovický starosta Josef Uhlík. Asfaltová cyklostezka by měla vést po levé straně silnice mezi Ratíškovicemi a hodonínským Pánovem.

Právě u tamní „křižovatky smrti" skončí i plánované opravy silnice od Ratíškovic. Novinky ale čekají stejnou cestu také od Hodonína. Kromě nové kruhové křižovatky ulic Měšťanská, Purkyňova a Brandlova se řidiči dočkají rekonstrukce navazujícího více než kilometr dlouhého úseku na Černý most. Předpokládaný začátek prací je v květnu tohoto roku.